Bimbingan Konseling Menggunakan Pohon Karir untuk Mengetahui Pemahaman dan Perencanaan Karir Siswa di SMA Swasta Iskandar Paya Gambar

Main Article Content

Saida Amini Thasfa
M. Fikri Assidiqie
Ogie Ariansah Pane
Jaka Gunawan
M. Rafli Pasha Handoko
Fanny Arya Rahmasari
Usiono

Abstract

The purpose of this service is to determine whether the use of information services based on career trees can improve students' understanding of career planning and to explore ways that educators can Career coaches and counselors will work to prepare students for career growth. The method served by the researchers was qualitative description using the phenomenological approach. The object of this service is guidance and consultation for teachers and students. The results of this service show that high school career guidance determines a student's career choice with the help of media in the form of a career tree that anyone can make using Use existing documents. Because, thanks to the existence of career guidance services, both at the higher level, students can deepen their knowledge about career choices that initially do not have knowledge about career guidance, then receive guidance and advice from lecturers to help students stabilize their lives. their career. choices and the world of work they dream of.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Thasfa, S. A., Assidiqie, M. F., Pane, O. A., Gunawan, J., Handoko, M. R. P., Rahmasari, F. A., & Usiono. (2023). Bimbingan Konseling Menggunakan Pohon Karir untuk Mengetahui Pemahaman dan Perencanaan Karir Siswa di SMA Swasta Iskandar Paya Gambar. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(3), 581-587. https://doi.org/10.35870/jpni.v4i3.446
Section
Articles
Author Biographies

Saida Amini Thasfa, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kabupaten Deli Serdang, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia

M. Fikri Assidiqie, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kabupaten Deli Serdang, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia

Ogie Ariansah Pane, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kabupaten Deli Serdang, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia

Jaka Gunawan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kabupaten Deli Serdang, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia

M. Rafli Pasha Handoko, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kabupaten Deli Serdang, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia

Fanny Arya Rahmasari, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kabupaten Deli Serdang, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia

Usiono, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kabupaten Deli Serdang, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia

References

Susanti, R. (2019). Pelaksanaan Bimbingan Karier Untuk Memperisiapkan Siswa Memasuki Perguruan Tinggi di SMA Se-Jakarta Utara. Resti Susanti, 4.

Guidance, C. (2021). Kinerja Guru Bk Dalam Melaksanakan Program BK Layanan Bimbingan Karir Di SMA. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 5(01).

Partino, H. R. (2006). Kematangan karir siswa SMA. Psikologika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 11(21), 37-50. DOI: https://doi.org/10.20885/psikologika.vol11.iss21.art4.

Maryani, R. (2018). Program Bimbingan Karir dalam Meningkatkan Rencana Keputusan Karir Siswa. JIGC (Journal of Islamic Guidance and Counseling), 2(1), 45-62. DOI https://doi.org/10.30631/jigc.v2i1.15.

Sinaga, I. N., & Sa'adah, N. (2022). Persepsi Siswa Kelas IX dalam Merencanakan Karier dengan Bantuan Media Pohon Karier. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar-Rahman, 8(1), 48-54. DOI: http://dx.doi.org/10.31602/jbkr.v8i1.5910.

Atmaja, T. T. (2014). Upaya meningkatkan perencanaan karir siswa melalui bimbingan karir dengan penggunaan media modul. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(2), 57.

Putri, N. D. (2019). Peranan Guru Bimbingan dan Konseling dalam Perencaan Karir Siswa Kelas Xl di SMA Negeri 1 Jarai Melalui Media Pohon Karir. Jurnal Wahana Konseling, 2(2), 158-166. DOI: https://doi.org/10.31851/juang.v2i2.4833.

Ghassani, M., Ni’matuzahroh, N. M., & Anwar, Z. (2020). Meningkatkan kematangan karir siswa smp melalui pelatihan perencanaan karir. Jurnal Intervensi Psikologi, 12(2), 123-138.

Nurrillah, S. L. (2017). Program Bimbingan Karir untuk Meningkatkan Kematangan Karir Mahasiswa. Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice, and Research, 1(01).

Lestari, S. G., & Putri, R. D. (2021). Layanan Informasi Berbasis Pohon Karier untuk Meningkatkan Pemahaman Perencanaan Karier Siswa. Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(1), 12-19. DOI: https://doi.org/10.32505/syifaulqulub.v2i1.2965.

Most read articles by the same author(s)