Pelaksanaan Focus Group Discussion untuk Penyiapan Materi Relationship and Sex Education pada Pelaksanaan Sekolah Perempuan

Main Article Content

Cheris Maureta Mahar Violyn
Afifah Fitri Desyana
Jonanda Wahyu Mahendra
Zahrandy Bintang Bhaskara Argono
Vera Arista Aprilia
Amy Nurlitasari
Deaningma Maharani
Klarisa Afif Nusaibah
Vera Putri Meytasharoh
Clera Agretyas Nur Anisa
Ardhana Januar Mahardhani

Abstract

The implementation of a group discussion forum (FGD) carried out in the context of preparing materials on relationships and sex education (RSE) is very important due to the limitations of the implementation group in evaluating the content. content of module documentation. The participation of several experts such as psychologists, doctors, midwives, speakers and community members are helpful in providing input for material adjustment. This FGD activity was carried out on August 30, 2023 with the implementation team BEM-FKIP Muhammadiyah University Ponorogo. The steps of the FGD activity in this activity are; (1) Prepare modules to be used in FGD, (2) Coordinate implementation of FGD activities, (3) Invite experts with CSR skills, (4) Conduct FGD and (5) Evaluate evaluate the implementation of FGD and improve learning materials. The conclusion of this activity is that multi-stakeholder participation and collaboration are important things that the team must do during the document preparation process to have appropriate and quality module document content.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Violyn, C. M. M., Desyana, A. F., Mahendra, J. W., Argono, Z. B. B., Aprilia, V. A., Nurlitasari, A., Maharani, D., Nusaibah, K. A., Meytasharoh, V. P., Anisa, C. A. N., & Mahardhani, A. J. (2023). Pelaksanaan Focus Group Discussion untuk Penyiapan Materi Relationship and Sex Education pada Pelaksanaan Sekolah Perempuan. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(3), 594-600. https://doi.org/10.35870/jpni.v4i3.456
Section
Articles
Author Biographies

Cheris Maureta Mahar Violyn, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Afifah Fitri Desyana, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Jonanda Wahyu Mahendra, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Zahrandy Bintang Bhaskara Argono, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Vera Arista Aprilia, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Amy Nurlitasari, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Deaningma Maharani, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Klarisa Afif Nusaibah, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Vera Putri Meytasharoh, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Clera Agretyas Nur Anisa, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Ardhana Januar Mahardhani, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

References

Pusat Data dan Informasi BP2MI. (2023). Data Penempatan dan Perlindungan PMI (Juli, 2023). Badan Pelindungan Pekerja Migran Indonesia.

Nababan, W. M. C. (2023, January 13). Perlindungan Butuh Komitmen Daerah . Available at: https://www.kompas.id/baca/humaniora/2023/01/13/kearifan-lokal-untuk-melindungi-pekerja-migran

Rusdiani, N. I., Setyowati, L., Agustina, N. P., Nurleha;, & Mahardhani, A. J. (2023). Penguatan Moral dan Agama Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Sholat Dhuha di TK Negeri Pembina Ponorogo. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(1), 89–96. DOI: https://doi.org/10.24269/DPP.V11I1.6553.

Santoso, L., & Abror, D. (2020). Pola Pemenuhan Hak Asuh Anak Pada Keluarga Buruh Migran Indonesia: An Maqashid Shariah Perspective. Al-Syakhsiyyah: Journal of Law & Family Studies, 2(1), 56–73. DOI: https://doi.org/10.21154/SYAKHSIYYAH.V2I1.2160

Purwana, E. R., & Masadah, M. (2019). Efektifitas Metode Pembelajaran Focus Group Discussion (FGD) Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Materi Keperawatan Jiwa Pada Mahasiswa Jurusan Keperawatan Poltekes Kemenkes Mataram Tahun 2018. Jurnal Keperawatan Terpadu (Integrated Nursing Journal), 1(1), 16–21. DOI: https://doi.org/10.32807/JKT.V1I1.19