Penanaman Nilai-Nilai Pancasila bagi Siswa Pondok Pesantren Salafiyah Assyarif
Main Article Content
Abstract
Article Summary
This social project aims to reinforce the values of Pancasila to prevent their degradation. Additionally, the project seeks to enhance students' understanding of Pancasila values and alter their perspectives on the relevance of these values in daily life. The community service was conducted at the Salafiyah Assyarif Islamic Boarding School, Ajung District, Jember Regency, involving 20 students. The method employed is a conventional approach, incorporating presentations, practical activities, and discussions. The results indicate an 80% increase in the students' knowledge of Pancasila values
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
Wardhono, A., Qori’ah, C. G., Nasir, M. A., Ubaidillah, M., Sifah, I., Faizyah, N. N., Rachma P. A, S., Ferdyansyah, D., Ma’arif, S., Sarifudin, A., Puspito, A. N., & Prakoso, B. (2024). Penanaman Nilai-Nilai Pancasila bagi Siswa Pondok Pesantren Salafiyah Assyarif. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 5(3), 630-638. https://doi.org/10.35870/jpni.v5i3.1036
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
ADPK. (2020). Implementasi nilai-nilai Pancasila di era 4.0. Depok: Gemala.
Hamja, B. (2017). Pancasila sebagai dasar negara dan ideologi bangsa. Justisia, 14-15.
Hasanah, M. N., Elan, & Rachman, B. (2022). Penanaman moralitas dan nilai Pancasila. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 67-69.
Isnawan, F. (2018). Program deradikalisasi radikalisme dan terorisme melalui nilai-nilai luhur Pancasila. Jurnal, 3(1).
Juniar, F. (2020). Esensi dan urgensi pendidikan Pancasila untuk masa depan. Jurnal.
Nurizka, R., & Rahim, A. (2020). Internalisasi nilai-nilai Pancasila dalam membentuk karakter siswa melalui budaya sekolah. Elementary School, 40.
Risdiany, H., & Dewi, D. A. (2021). Penguatan karakter bangsa sebagai implementasi nilai-nilai Pancasila. Jurnal Pendidikan Indonesia, 697.
Sa'diyah, M. K., & Dewi, D. A. (2022). Penanaman nilai-nilai Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9940-9945.
Sutoyo, Trisiana, A., & Supeni, S. (2020). Pendidikan nilai moral berbasis Pancasila. Banjarsari: Unisri Press.
Swandewi, L. P., & Liska, L. D. (2020). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam karakter penguatan bangsa. Widyadari, 678
Taufik, M., Hayat, S., & dkk. (2018). Pendidikan Pancasila untuk perguruan tinggi. Malang: Baskara Media.
Hamja, B. (2017). Pancasila sebagai dasar negara dan ideologi bangsa. Justisia, 14-15.
Hasanah, M. N., Elan, & Rachman, B. (2022). Penanaman moralitas dan nilai Pancasila. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 67-69.
Isnawan, F. (2018). Program deradikalisasi radikalisme dan terorisme melalui nilai-nilai luhur Pancasila. Jurnal, 3(1).
Juniar, F. (2020). Esensi dan urgensi pendidikan Pancasila untuk masa depan. Jurnal.
Nurizka, R., & Rahim, A. (2020). Internalisasi nilai-nilai Pancasila dalam membentuk karakter siswa melalui budaya sekolah. Elementary School, 40.
Risdiany, H., & Dewi, D. A. (2021). Penguatan karakter bangsa sebagai implementasi nilai-nilai Pancasila. Jurnal Pendidikan Indonesia, 697.
Sa'diyah, M. K., & Dewi, D. A. (2022). Penanaman nilai-nilai Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9940-9945.
Sutoyo, Trisiana, A., & Supeni, S. (2020). Pendidikan nilai moral berbasis Pancasila. Banjarsari: Unisri Press.
Swandewi, L. P., & Liska, L. D. (2020). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam karakter penguatan bangsa. Widyadari, 678
Taufik, M., Hayat, S., & dkk. (2018). Pendidikan Pancasila untuk perguruan tinggi. Malang: Baskara Media.